Gymnastiek en zwemmen

Gymnastiek, bewegingsonderwijs, lichamelijke opvoeding?

In de volksmond gym. Laten we het daar ook maar bij houden dan. Het gaat er tenslotte om, hoe je het invult. Vaak is er onduidelijkheid over de inhoud van de gymlessen. Lekker voetballen en trefballen, of slagbal en basketbal? Gelukkig gaat het verder dan dat.

Binnen de gymlessen lopen we in één jaar een bepaald aantal leerlijnen door. Deze leerlijnen zijn de hoofdonderdelen van de lessen. Ze zijn verdeeld in:

1. Jongleren
  2. Stoeispelen
  3. Hardlopen
  4. Doelspelen
  5. Bewegen op Muziek
  6. Tikspelen
  7. Balanceren
  8. Klimmen
  9. Zwaaien
  10. Over de kop gaan
  11. Springen
  12. Mikken

Binnen deze leerlijnen zijn er talloze verschillende onderdelen en oefeningen. Meestal wordt de groep in drieën verdeeld. Er zijn dan kleine groepjes en de leerlingen doen verschillende onderdelen.

Binnen de gymlessen zijn de volgende dingen belangrijk:

• De kinderen moeten zich veilig voelen in de les en plezier hebben;
  • Weinig wachttijden, veel doen;
  • Lessen bieden met veel structuur;
  • Veel diversiteit;
  • Samenwerking en samenspel.

Kortom, veel bewegen en veel verschillende onderdelen. Als je ervoor zorgt dat de leerlingen plezier beleven, leren ze veel makkelijker!

Zwemmen
Behalve gym gaan de groepen 4 en 5 één keer per veertien dagen zwemmen in het zwembad van Sportplaza, gelegen vlakbij school. De lessen daar worden gegeven door zweminstructeurs van Sportplaza.